Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 5/2021 Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku z dnia 29 marca 2021 r.
Zasady organizacji i prowadzenia nauczania na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki
jako formy prowadzenia zajęć praktycznych dla uczniów szkół zawodowych realizujących praktyczną naukę zawodu
w Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku
- Wszystkie zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniami prowadzone w Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku od dnia 29 marca 2021 do dnia 11 kwietnia 2021 roku prowadzone są trybie
- Zajęcia w trybie zdalnym to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora w porozumieniu z nauczycielami i po poinformowaniu rodziców ucznia o sposobie realizacji zajęć.
- Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
- prowadzenie zajęć online - za pomocą platformy TEAMS,
- rozmowy telefoniczne z uczniami;
- rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się online;
- prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość(platforma MOODLE);
- prowadzenie konsultacji indywidualnych i grupowych w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie zajęć ,
- nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna epodreczniki.pl), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
- Uczeń nieposiadający sprzętu do zdalnej nauki (lub jego rodzice), ma prawo wystąpić do dyrektora Centrum o jego użyczenie. Dyrektor Centrum użycza sprzęt na podstawie umowy użyczenia. Wzór umowy użyczenia znajduje się u Kierownika Szkolenia Praktycznego i jest dostępny na prośbę
- Dyrektor kieruje pracą placówki:
- wyznacza zadania swoim zastępcom oraz nauczycielom i nadzoruje ich pracę,
- informuje zdalnie rodziców i słuchaczy o najważniejszych zmianach w trybie pracy placówki poprzez komunikat zamieszczony na stronie ckz.elk.pl w odpowiedniej dla danej formy kształcenia zakładce.
- Kierownik Szkolenia Praktycznego zobowiązany jest do:
- ustalenia we współpracy z nauczycielami poszczególnych zajęć dydaktycznych:
- tygodniowy zakres materiału dla uczniów z poszczególnych klas realizujących zajęcia praktyczne w Centrum, uwzględniając in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia/słuchacza, zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną tj. aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów
- technologii informacyjno – komunikacyjnych wykorzystywanych przez nauczycieli do prowadzenia zajęć oraz źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć,
- potrzeby modyfikacji programów nauczania oraz modyfikuje te programy,
- sposobów potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności,
- Informowania rodziców uczniów realizujących zajęcia praktyczne w Centrum o ich aktywności w trakcie zdalnej nauki oraz efektach nauczania za pośrednictwem wychowawcy szkoły macierzystej poprzez e-dziennik
- Koordynowania działań związanych z informowaniem rodziców i słuchaczy o zasadach nauczania zdalnego i udzielanie porad i konsultacji rodzicom i
- Monitorowania aktywności nauczycieli na platformie Moodle i platformie
- Zamieszczania istotnych informacji dotyczących organizacji nauczania zdalnego na stronie internetowej
- ustalenia we współpracy z nauczycielami poszczególnych zajęć dydaktycznych:
- Sposób prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, o którym mowa w ust 1 określają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia dydaktyczne, uwzględniając możliwości kontaktowania się z uczniami i przekazywania materiałów do opracowania (zadania, testy, karty pracy, nagrania, ) poprzez platformę e – learningową Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku – Modle oraz z wykorzystaniem platformy TEAMS.
- Uwzględniając możliwości techniczne i organizacyjne zaleca się:
- prowadzenie zajęć on – line,
- przekazywanie uczniom pełnych informacji organizacyjnych dotyczących danego przedmiotu,
- przekazywanie uczniom informacji instruktażowych w zakresie realizowanego tematu zajęć objaśnienie w formie instruktażu,
- zamieszczanie filmów edukacyjnych i instruktażowych związanych z realizacją danych zajęć dydaktycznych poprzez udostępnienie uczniom linków do filmów,
- omawianie przekazywanych treści poprzez podsumowanie zajęć w formie instruktażu końcowego.
- Nauczyciele mogą modyfikować program nauczania przyjęty w Centrum do realizacji w zakresie niezbędnym do prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Dokonane modyfikacje należy uzgodnić z odpowiednio ze swoim bezpośrednim przełożonym Kierownikiem Szkolenia Praktycznego.
- Obowiązki nauczyciela:
- skonsultowanie z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego sposobów prowadzenia zajęć w trybie zdalnym (formy kształcenia, sposoby sprawdzania efektów kształcenia, modyfikacje programu nauczania, planu dydaktycznego )
- niezwłoczne udzielanie konsultacji dydaktycznych w formie zdalnej w przypadku zgłaszania pytań i wątpliwości przez ucznia/słuchacza,
- dokumentowanie realizowanych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez wpis tematu zajęć, zadań do wykonania oraz planowanych zadań sprawdzających wiedzę w sprawozdaniu z realizacji zajęć w trybie zdalnym,
- prowadzenie w formie elektronicznej ewidencji zrealizowanych tematów, liczby godzin dydaktycznych, przekazanych materiałów, materiałów potwierdzających weryfikację efektów uczenia się (testów, zadań, wypełnionych kart pracy, itp.). Ewidencje należy przechowywać do zakończenia etapu kształcenia w danej klasie,
- przekazanie do Kierownika Szkolenia Praktycznego, raz w tygodniu (nie później niż do piątku każdego tygodnia) sprawozdania cząstkowego o sposobie realizacji zajęć w trybie zdalnym, zgodnie ze wzorem ustalonym przez Kierownika Szkolenia Praktycznego Centrum, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Sprawozdanie powinno zawierać zestawienie poszczególnych klas (grup międzyoddziałowych), daty i godziny zrealizowanych zajęć, informację o frekwencji uczniów (w przypadku zajęć on - line) wskazanie zakresu treści nauczania z podstawy programowej oraz wykaz narzędzi oraz zasobów internetowych, które wykorzystano do realizacji,
- ustalenie terminów wykonania zadań, biorąc pod uwagę specyfikę zdalnego nauczania,
- odnotowywanie frekwencji uczniów na podstawie aktywności ucznia i wykonywanych przez niego zadań,
- regularne odczytywanie wiadomości wysyłanych przez przełożonych poprzez e - maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielenia odpowiedzi na informacje,
- zachowanie ochrony danych osobowych uczniów i innych uczestników procesu dydaktycznego,
- dostosowanie wymagań do potrzeb uczniów objętych w roku szkolnym 2020/2021 pomocą pedagogiczno–psychologiczną, zgodnie z zaleceniami poradni pp,
- nauczyciel pracując zdalnie jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez dyrektora do placówki. Dopuszcza się pracę w siedzibie Centrum w pracowni dydaktycznej pod warunkiem uprzedniego uzgodnienia tego faktu z dyrektorem
- Obowiązki opiekuna klasy:
- opiekun klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów i rodziców z zasadami prowadzenia procesu dydaktycznego w systemie zdalnym oraz bieżącego informowania rodziców i uczniów o efektach nauczania oraz aktywności w nauce zdalnej w sposób ustalony z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego umożliwiający potwierdzenie otrzymania informacji (e – dziennik szkoły macierzystej).
- każdy opiekun klasy dokonuje sprawdzenia dostępności uczniów do narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej (laptop, zestaw komputerowy, tablet, telefon) oraz przekazuje zgromadzone informacje Kierownikowi szkolenia praktycznego lub na skrzynkę mailową dyrektora Centrum: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- w przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu, opiekun informuje o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani do przygotowania w ciągu dwóch dni materiałów edukacyjnych i ich przesłania do opiekuna;
- opiekun w porozumieniu z pracownikiem sekretariatu drukuje materiały, które może odebrać rodzic/prawny opiekun lub pełnoletni uczeń w „Skrzynce podawczej”, umiejscowionej na drzwiach przy wejściu do Centrum w siedzibie przy ulicy 11 –ego Listopada
- w szczególnych przypadkach dopuszcza się wysłanie przez opiekuna materiałów pocztą;
- opiekun koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami,
- opiekun przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie informacje dotyczące problemów w realizacji kształcenia na odległość.
- Obowiązki ucznia:
- aktywne uczestnictwo w procesie edukacyjnym w systemie zdalnym poprzez wykonywanie i odsyłanie zadanych prac w terminie określonym przez nauczyciela, terminowe zapoznawanie się z przekazanymi materiałami, uczestnictwo w dyskusjach z nauczycielem,
- informowanie opiekuna klasy/nauczyciela przedmiotu (dotyczy słuchaczy KKZ) o każdej sytuacji uniemożliwiającej uczestnictwo w zdalnym kształceniu
- Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach:
- Harmonogram nauczania zdalnego jest zgodny z dotychczasowym planem zajęć i uwzględnia zajęcia on – line,
- Dobór treści kształcenia należy dokonywać do ustalonego tygodniowego rozkładu lekcji w poszczególnych klasach,
- Nauczanie zdalne może mieć różną formę, musi jednak uwzględniać możliwości (psychofizyczne i techniczne) wszystkich uczestników tego procesu, czyli Centrum (nauczycieli) oraz uczniów (i ich rodziców),
- Nauczanie zdalne powinno uwzględniać prowadzenie zajęć on – line, w szczególności w zakresie prowadzenia instruktażu wstępnego i końcowego,
- Zakres nauczanych treści zawartych w planie pracy na dany tydzień wraz tematem/tematami, celami i ze źródłem pozyskania przez ucznia wiedzy, zadaniami do wykonania, niezbędnymi informacjami, nauczyciel przesyła uczniowi na platformie Moodle jednocześnie przesyłając do wiadomości Kierownika Szkolenia Praktycznego,
- Zakres dobranych treści e - zajęć ma uwzględniać czas ich trwania po 45 minut na udzielanie instruktażu wstępnego i po 45 minut instruktażu końcowego). Pozostała część jednostki dydaktycznej przewidziana jest na konsultacje indywidualne z uczniami i dodatkowe wyjaśnienia, udzielanie instruktażu bieżącego, zamieszczanie materiałów niezbędnych do wykonania zadań. W przypadku czasu trwania zajęć od 2 do 4 godzin - odpowiednio po 20 minut na instruktaże.
- Terminy wykonania zadań powinny być zaplanowane w czasie trwania zajęć,
- Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi,
- W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu
- Ocenianie uczniów:
- Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Centrum, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
- odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
- wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
- wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line;
- wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, w formie projektu, prezentacji, karty pracy;
- testy on-line udostępnione na Na czas weekendu nauczyciele nie zadają prac uczniom.
- Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego szkoły macierzystej poprzez wychowawcę klasy w Informacje bieżące dotyczące organizacji zdalnego nauczania w Centrum mogą być przekazywane także za pomocą strony internetowej Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku, zakładka ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
- Prace zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, które podlegają ocenie, uwzględniają warunki techniczne, takie jak dostęp ucznia do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają.
- Liczba zadanych prac zależy od nauczyciela przedmiotu, mając jednak na uwadze wyeliminowanie nadmiernego obciążenia i zachowanie odpowiednich warunków
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu lub ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób za pomocą sms lub w wersji papierowej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki przy ustalaniu oceny zachowania ucznia bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu
- Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego szkoły macierzystej poprzez wychowawcę klasy w Informacje bieżące mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość
- Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych w tygodniowym planie zajęć.
- Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Centrum, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
- Dokumentowanie przebiegu nauczania
- Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa się poprzez systematyczne rejestrowanie zrealizowanych zajęć w sprawozdaniu cząstkowym przekazywanym do kierownika szkolenia
- Odnotowywanie frekwencji uczniów odbywa się na podstawie aktywności ucznia i wykonywanych przez niego zadań.
- Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziców:
- Rodzic / prawny opiekun ucznia ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, ).
- Nauczyciel na bieżąco informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych przez niego ocenach i aktywności w nauce zdalnej poprzez:
- platformę Moodle, TEAMS
- kontakty telefoniczne,
- za pośrednictwem szkoły macierzystej ucznia przez dziennik elektroniczny lub w inny ustalony z uczniem/rodzicem sposób
- Każdy nauczyciel prowadzi z rodzicami konsultacje dotyczące postępów ucznia
- Rodzic / prawny opiekun ucznia ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, ).
- Uczniowie mogą korzystać z materiałów przekazanych im przez nauczycieli wyłącznie na potrzeby użytku Zabrania się rozpowszechniania, opracowywania, publicznego udostępniania materiałów dydaktycznych, w tym audiowizualnych i linków do tych materiałów. Niedozwolone jest również upowszechnianie wizerunku nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne pod rygorem kary przewidzianej w Statucie Centrum.
- Zobowiązuje się uczestników zdalnego nauczania do przestrzegania etykiety językowej i zachowanie kultury w komunikacji z nauczycielami.
- Wszelkie uwagi, wnioski o organizacji i przebiegu zdalnego nauczania kierować należy z zachowaniem drogi służbowej.
- Dyrektor Centrum pełni dyżur w każdą środę godzinach 8.00 – 00. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript./ tel. 876217878 /kom. 600 50 50 59
- W sprawach administracyjnych (wydawanie zaświadczeń, legitymacji, użyczenie sprzętu komputerowego, ) należy kontaktować się elektronicznie z sekretariatem Centrum. Adres do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Niniejszy dokument stanowi informację dla nauczycieli, uczniów i rodziców o zasadach nauczania na odległość.
Marta Obrycka
Dyrektor CKZ