Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 5/2021 Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku z dnia 29 marca 2021 r.

Zasady organizacji i prowadzenia nauczania na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki
jako formy prowadzenia zajęć praktycznych 
dla uczniów szkół zawodowych realizujących praktyczną naukę zawodu
w Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku  

  1. Wszystkie zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniami prowadzone w Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku od dnia 29 marca 2021 do dnia 11 kwietnia 2021 roku prowadzone są trybie
  2. Zajęcia w trybie zdalnym to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora w porozumieniu z nauczycielami i po poinformowaniu rodziców ucznia o sposobie realizacji zajęć.
  3. Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
    1. prowadzenie zajęć online - za pomocą platformy TEAMS,
    2. rozmowy telefoniczne z uczniami;
    3. rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
    4. prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się online;
    5. prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość(platforma MOODLE);
    6. prowadzenie konsultacji indywidualnych i grupowych w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie zajęć ,
    7. nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna epodreczniki.pl), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
  4. Uczeń nieposiadający sprzętu do zdalnej nauki (lub jego rodzice), ma prawo wystąpić do dyrektora Centrum o jego użyczenie. Dyrektor Centrum użycza sprzęt na podstawie umowy użyczenia. Wzór umowy użyczenia znajduje się u Kierownika Szkolenia Praktycznego i jest dostępny na prośbę
  5. Dyrektor kieruje pracą placówki:
    1. wyznacza zadania swoim zastępcom oraz nauczycielom i nadzoruje ich pracę,
    2. informuje zdalnie rodziców i słuchaczy o najważniejszych zmianach w trybie pracy placówki poprzez komunikat zamieszczony na stronie ckz.elk.pl w odpowiedniej dla danej formy kształcenia zakładce.
  6. Kierownik Szkolenia Praktycznego zobowiązany jest do:
    1. ustalenia we współpracy z nauczycielami poszczególnych zajęć dydaktycznych:
      1. tygodniowy zakres materiału dla uczniów z poszczególnych klas realizujących zajęcia praktyczne w Centrum, uwzględniając in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia/słuchacza, zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną tj. aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów
      2. technologii informacyjno – komunikacyjnych wykorzystywanych przez nauczycieli do prowadzenia zajęć oraz źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć,
      3. potrzeby modyfikacji programów nauczania oraz modyfikuje te programy, 
      4. sposobów potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności,
    2. Informowania rodziców uczniów realizujących zajęcia praktyczne w Centrum o ich aktywności w trakcie zdalnej nauki oraz efektach nauczania za pośrednictwem wychowawcy szkoły macierzystej poprzez e-dziennik
    3. Koordynowania działań związanych z informowaniem rodziców i słuchaczy o zasadach nauczania zdalnego i udzielanie porad i konsultacji rodzicom i
    4. Monitorowania aktywności nauczycieli na platformie Moodle i platformie
    5. Zamieszczania istotnych informacji dotyczących organizacji nauczania zdalnego na stronie internetowej
  7. Sposób prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, o którym mowa w ust 1 określają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia dydaktyczne, uwzględniając możliwości kontaktowania się z uczniami i przekazywania materiałów do opracowania (zadania, testy, karty pracy, nagrania, ) poprzez platformę e – learningową Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku – Modle oraz z wykorzystaniem platformy TEAMS.
  8. Uwzględniając możliwości techniczne i organizacyjne zaleca się:
    1. prowadzenie zajęć on – line,
    2. przekazywanie uczniom pełnych informacji organizacyjnych dotyczących danego przedmiotu,
    3. przekazywanie uczniom informacji instruktażowych w zakresie realizowanego tematu zajęć objaśnienie w formie instruktażu,
    4. zamieszczanie filmów edukacyjnych i instruktażowych związanych z realizacją danych zajęć dydaktycznych poprzez udostępnienie uczniom linków do filmów,
    5. omawianie przekazywanych treści poprzez podsumowanie zajęć w formie instruktażu końcowego.
  9. Nauczyciele mogą modyfikować program nauczania przyjęty w Centrum do realizacji w zakresie niezbędnym do prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Dokonane modyfikacje należy uzgodnić z odpowiednio ze swoim bezpośrednim przełożonym Kierownikiem Szkolenia Praktycznego.
  10. Obowiązki nauczyciela:
    1. skonsultowanie z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego sposobów prowadzenia zajęć w trybie zdalnym (formy kształcenia, sposoby sprawdzania efektów kształcenia, modyfikacje programu nauczania, planu dydaktycznego )
    2. niezwłoczne udzielanie konsultacji dydaktycznych w formie zdalnej w przypadku zgłaszania pytań i wątpliwości przez ucznia/słuchacza,
    3. dokumentowanie realizowanych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez wpis tematu zajęć, zadań do wykonania oraz planowanych zadań sprawdzających wiedzę w sprawozdaniu z realizacji zajęć w trybie zdalnym,
    4. prowadzenie w formie elektronicznej ewidencji zrealizowanych tematów, liczby godzin dydaktycznych, przekazanych materiałów, materiałów potwierdzających weryfikację efektów uczenia się (testów, zadań, wypełnionych kart pracy, itp.). Ewidencje należy przechowywać do zakończenia etapu kształcenia w danej klasie,
    5. przekazanie do Kierownika Szkolenia Praktycznego, raz w tygodniu (nie później niż do piątku każdego tygodnia) sprawozdania cząstkowego o sposobie realizacji zajęć w trybie zdalnym, zgodnie ze wzorem ustalonym przez Kierownika Szkolenia Praktycznego Centrum, stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Sprawozdanie powinno zawierać zestawienie poszczególnych klas (grup międzyoddziałowych), daty i godziny zrealizowanych zajęć, informację o frekwencji uczniów (w przypadku zajęć on - line) wskazanie zakresu treści nauczania z podstawy programowej oraz wykaz narzędzi oraz zasobów internetowych, które wykorzystano do realizacji,
    6. ustalenie terminów wykonania zadań, biorąc pod uwagę specyfikę zdalnego nauczania,
    7. odnotowywanie frekwencji uczniów na podstawie aktywności ucznia i wykonywanych przez niego zadań,
    8. regularne odczytywanie wiadomości wysyłanych przez przełożonych poprzez e - maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielenia odpowiedzi na informacje,
    9. zachowanie ochrony danych osobowych uczniów i innych uczestników procesu dydaktycznego, 
    10. dostosowanie wymagań do potrzeb uczniów objętych w roku szkolnym 2020/2021 pomocą pedagogiczno–psychologiczną, zgodnie z zaleceniami poradni pp,
    11. nauczyciel pracując zdalnie jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez dyrektora do placówki. Dopuszcza się pracę w siedzibie Centrum w pracowni dydaktycznej pod warunkiem uprzedniego uzgodnienia tego faktu z dyrektorem
  11. Obowiązki opiekuna klasy:
    1. opiekun klasy zobowiązany jest do zapoznania uczniów i rodziców z zasadami prowadzenia procesu dydaktycznego w systemie zdalnym oraz bieżącego informowania rodziców i uczniów o efektach nauczania oraz aktywności w nauce zdalnej w sposób ustalony z Kierownikiem Szkolenia Praktycznego umożliwiający potwierdzenie otrzymania informacji (e – dziennik szkoły macierzystej).
    2. każdy opiekun klasy dokonuje sprawdzenia dostępności uczniów do narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej (laptop, zestaw komputerowy, tablet, telefon) oraz przekazuje zgromadzone informacje Kierownikowi szkolenia praktycznego lub na skrzynkę mailową dyrektora Centrum: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    3. w przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu, opiekun informuje o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani do przygotowania w ciągu dwóch dni materiałów edukacyjnych i ich przesłania do opiekuna;
    4. opiekun w porozumieniu z pracownikiem sekretariatu drukuje materiały, które może odebrać rodzic/prawny opiekun lub pełnoletni uczeń w „Skrzynce podawczej”, umiejscowionej na drzwiach przy wejściu do Centrum w siedzibie przy ulicy 11 –ego Listopada
    5. w szczególnych przypadkach dopuszcza się wysłanie przez opiekuna materiałów pocztą;
    6. opiekun koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami,
    7. opiekun przekazuje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie informacje dotyczące problemów w realizacji kształcenia na odległość.
  12. Obowiązki ucznia:
    1. aktywne uczestnictwo w procesie edukacyjnym w systemie zdalnym poprzez wykonywanie i odsyłanie zadanych prac w terminie określonym przez nauczyciela, terminowe zapoznawanie się z przekazanymi materiałami, uczestnictwo w dyskusjach z nauczycielem,
    2. informowanie opiekuna klasy/nauczyciela przedmiotu (dotyczy słuchaczy KKZ) o każdej sytuacji uniemożliwiającej uczestnictwo w zdalnym kształceniu
  13. Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach:
    1. Harmonogram nauczania zdalnego jest zgodny z dotychczasowym planem zajęć i uwzględnia zajęcia on – line,
    2. Dobór treści kształcenia należy dokonywać do ustalonego tygodniowego rozkładu lekcji w poszczególnych klasach,
    3. Nauczanie zdalne może mieć różną formę, musi jednak uwzględniać możliwości (psychofizyczne i techniczne) wszystkich uczestników tego procesu, czyli Centrum (nauczycieli) oraz uczniów (i ich rodziców),
    4. Nauczanie zdalne powinno uwzględniać prowadzenie zajęć on – line, w szczególności w zakresie prowadzenia instruktażu wstępnego i końcowego,
    5. Zakres nauczanych treści zawartych w planie pracy na dany tydzień wraz tematem/tematami, celami i ze źródłem pozyskania przez ucznia wiedzy, zadaniami do wykonania, niezbędnymi informacjami, nauczyciel przesyła uczniowi na platformie Moodle jednocześnie przesyłając do wiadomości Kierownika Szkolenia Praktycznego,
    6. Zakres dobranych treści e - zajęć ma uwzględniać czas ich trwania po 45 minut na udzielanie instruktażu wstępnego i po 45 minut instruktażu końcowego). Pozostała część jednostki dydaktycznej przewidziana jest na konsultacje indywidualne z uczniami i dodatkowe wyjaśnienia, udzielanie instruktażu bieżącego, zamieszczanie materiałów niezbędnych do wykonania zadań. W przypadku czasu trwania zajęć od 2 do 4 godzin - odpowiednio po 20 minut na instruktaże.
    7. Terminy wykonania zadań powinny być zaplanowane w czasie trwania zajęć,
    8. Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi,
    9. W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu 
  14. Ocenianie uczniów:
    1. Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Centrum, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
      1. odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line,
      2. wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
      3. wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line;
      4. wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, w formie projektu, prezentacji, karty pracy;
      5. testy on-line udostępnione na Na czas weekendu nauczyciele nie zadają prac uczniom.
    2. Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego szkoły macierzystej poprzez wychowawcę klasy w Informacje bieżące dotyczące organizacji zdalnego nauczania w Centrum mogą być przekazywane także za pomocą strony internetowej Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku, zakładka ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
    3. Prace zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, które podlegają ocenie, uwzględniają warunki techniczne, takie jak dostęp ucznia do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają.
    4. Liczba zadanych prac zależy od nauczyciela przedmiotu, mając jednak na uwadze wyeliminowanie nadmiernego obciążenia i zachowanie odpowiednich warunków
    5. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do
    6. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu lub ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób za pomocą sms lub w wersji papierowej,
    7. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
    8. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki przy ustalaniu oceny zachowania ucznia bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu
    9. Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego szkoły macierzystej poprzez wychowawcę klasy w Informacje bieżące mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość
    10. Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych w tygodniowym planie zajęć.
  15. Dokumentowanie przebiegu nauczania
    1. Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa się poprzez systematyczne rejestrowanie zrealizowanych zajęć w sprawozdaniu cząstkowym przekazywanym do kierownika szkolenia
    2. Odnotowywanie frekwencji uczniów odbywa się na podstawie aktywności ucznia i wykonywanych przez niego zadań.
  16. Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziców: 
    1. Rodzic / prawny opiekun ucznia ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, ).
      1. Nauczyciel na bieżąco informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych przez niego ocenach i aktywności w nauce zdalnej poprzez:
      2. platformę Moodle, TEAMS
      3. kontakty telefoniczne,
      4. za pośrednictwem szkoły macierzystej ucznia przez dziennik elektroniczny lub w inny ustalony z uczniem/rodzicem sposób
      5. Każdy nauczyciel prowadzi z rodzicami konsultacje dotyczące postępów ucznia
  17. Uczniowie mogą korzystać z materiałów przekazanych im przez nauczycieli wyłącznie na potrzeby użytku Zabrania się rozpowszechniania, opracowywania, publicznego udostępniania materiałów dydaktycznych, w tym audiowizualnych i linków do tych materiałów. Niedozwolone jest również upowszechnianie wizerunku nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne pod rygorem kary przewidzianej w Statucie Centrum.
  18. Zobowiązuje się uczestników zdalnego nauczania do przestrzegania etykiety językowej i zachowanie kultury w komunikacji z nauczycielami.
  19. Wszelkie uwagi, wnioski o organizacji i przebiegu zdalnego nauczania kierować należy z zachowaniem drogi służbowej.
  20. Dyrektor Centrum pełni dyżur w każdą środę godzinach 8.00 – 00. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript./ tel. 876217878 /kom. 600 50 50 59
  21. W sprawach administracyjnych (wydawanie zaświadczeń, legitymacji, użyczenie sprzętu komputerowego, ) należy kontaktować się elektronicznie z sekretariatem Centrum. Adres do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  22. Niniejszy dokument stanowi informację dla nauczycieli, uczniów i rodziców o zasadach nauczania na odległość.

Marta Obrycka
Dyrektor CKZ