Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr14/ 2020 roku

  1. Wszystkie zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego wymagające bezpośredniego kontaktu nauczyciela ze słuchaczami od dnia 24 października 2020 do odwołania prowadzone są trybie zdalnym.
  2. Zajęcia praktyczne niemożliwe do zrealizowania w sposób zdalny planuje się po zakończeniu czasowego ograniczenia placówki zgodnie z zaleceniami
  3. Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio ze słuchaczami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
    • komunikowanie się na odległość poprzez platformę Moodle, prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość
    • prowadzenie zajęć on-line za pomocą dostępnych form komunikacji on–line za pomocą platformy TEAMS, itp
    • rozmowy ze słuchaczami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
    • prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on - line,
    • prowadzenie konsultacji indywidualnych i grupowych w czasie zajęć wyznaczonych w planie zajęć,
    • komunikatory internetowe i inne narzędzia on – line Discord, które prowadzący uznają za efektywne,
    • nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej   (zwłaszcza   platforma   edukacyjna   epodreczniki.pl),   Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia.
  4. Wicedyrektor zobowiązany jest we współpracy z nauczycielami poszczególnych zajęć dydaktycznych oraz trenerami do ustalenia:
    • zakresu treści przedmiotowych przeznaczonych do realizacji w sposób zdalny na platformie Moodle dla poszczególnych kursów,
    • technologii informacyjno – komunikacyjnych wykorzystywanych przez nauczycieli do prowadzenia zajęć oraz źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć,
    • zasad komunikowania się nauczyciela/trenera ze słuchaczami,
    • sposobów potwierdzania uczestnictwa słuchaczy na zajęciach,
    • zasad monitorowania i sprawdzania wiedzy słuchacza oraz sposobów informowania słuchacza o postępach w nauce,
    • sposobów zaliczania poszczególnych przedmiotów ujętych w ramowym planie kursu,
    • sposobu dokumentowania prowadzonych w systemie zdalnym zajęć,
  5. Ponadto Wicedyrektor zobowiązany jest do:
    • opracowania harmonogramu zajęć realizowanych w sposób zdalny i umieszczenie go  na stronie internetowej Centrum – ckpiu.pl – Nauka – Kursy i Szkolenia – Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe – Plan zajęć
    • monitorowania aktywności nauczycieli podczas nauczania zdalnego,
    • rozliczanie godzin pracy nauczycieli i kontrolę składanych przez nich sprawozdań z nauki zdalnej,
    • koordynowania pracy nauczycieli i trenerów oraz działań związanych z informowaniem słuchaczy o zasadach nauczania zdalnego i jego organizacji,
    • zamieszczania istotnych informacji o organizacji nauczania na kursie na stronie internetowej Centrum
  6. Sposób prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, o którym mowa w 3 określają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia   dydaktyczne,   uwzględniając   możliwości   kontaktowania   się   ze   słuchaczami i przekazywania materiałów do opracowania (zadania, testy, karty pracy, nagrania, itp.) poprzez:
    1. platformę e – learningową Centrum Kształcenia Zawodowego w Ełku – Moodle,
    2. komunikatory internetowe i inne narzędzia on–line, które prowadzący uznają za efektywne (np. platforma TEAMS, )
  7. Uwzględniając możliwości techniczne i organizacyjne zaleca się:
    • przekazywanie słuchaczom pełnych informacji organizacyjnych dotyczących danego przedmiotu,
    • informowanie słuchaczy o celach zajęć,
    • zamieszczanie materiałów dydaktycznych związanych z realizacją przedmiotu z pełną informacją dotyczącą ich wykorzystania w procesie nauczania,
    • zamieszczanie filmów edukacyjnych  związanych  z  realizacją  danych  zajęć  dydaktycznych  poprzez udostępnienie słuchaczom linków do filmów,
    • udzielanie słuchaczom instruktaży do ćwiczeń praktycznych
  8. Nauczyciele mogą modyfikować program nauczania przyjęty w Centrum w zakresie niezbędnym do prowadzenia zajęć w trybie Dokonane modyfikacje należy uzgodnić z Wicedyrektorem Centrum
  9. Zmodyfikowany zakres treści nauczania do zrealizowania z poszczególnych przedmiotów zatwierdza Dyrektor na podstawie opracowań poszczególnych
  10. W okresie ograniczenia funkcjonowania placówki egzaminy końcowe z przedmiotów ujętych w planie ramowym kursu odbywają się w sposób
  11. Słuchacz kwalifikacyjnego  kursu   zawodowego,   który   nie   przystąpił   do   egzaminu   końcowego w wyznaczonym terminie zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym uzgodnionym z nauczycielem prowadzącym, jednak nie później niż termin zakończenia wszystkich zajęć dydaktycznych na danym
  12. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest zrealizowanie i zaliczenie treści przedmiotu poprzez platformę Moodle treści przedmiotowych zamieszczonych przez nauczyciela danego przedmiotu na platformie Moodle.
  13. Obowiązki nauczyciela:
    • zapoznanie słuchaczy z zasadami prowadzenia procesu dydaktycznego w systemie zdalnym oraz bieżącego informowania słuchaczy o efektach nauczania oraz aktywności w nauce zdalnej w sposób umożliwiający potwierdzenie otrzymania informacji,
    • ustalenie z Wicedyrektorem Centrum sposobów wykorzystywanych do prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, sposobów sprawdzania efektów kształcenia, konieczność modyfikacji programu nauczania,
    • przekazywanie słuchaczom przed każdymi zajęciami poprzez platformę Moodle: materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, planowanych zadań sprawdzających wiedzę z realizacji zajęć w trybie zdalnym, terminów wykonania zadań,
    • prowadzenie zajęć on  –  line  zgodnie  z  harmonogramem    ustalonym  ze  słuchaczami  i  uzgodnionym z Wicedyrektorem Centrum,
    • udzielanie informacji zwrotnych słuchaczom w zakresie prowadzonego przedmiotu, w przypadku zgłaszania pytań i wątpliwości,
    • odnotowywanie frekwencji słuchaczy na podstawie ich aktywności i wykonywanych przez niego zadań
    • regularne odczytywanie wiadomości wysyłanych przez przełożonych poprzez e - maila, wiadomość sms oraz poprzez komunikatory internetowe i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielenia odpowiedzi na informacje,
    • dokumentowanie realizowanych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez wpis tematu zajęć, prowadzenie w formie elektronicznej ewidencji zrealizowanych tematów z nauki zdalnej wraz z liczbą zrealizowanych godzin dydaktycznych, wykazem przekazanych materiałów oraz wykaz materiałów potwierdzających weryfikację efektów uczenia się (testów, zadań, wypełnionych kart pracy, ). Ewidencje i wykazy należy przechowywać do zakończenia zajęć na kursie.
    • przekazanie raz w miesiącu Wicedyrektorowi zestawienia zrealizowanych zajęć prowadzonych w sposób zdalny nie później niż do końca danego miesiąca wraz ze sprawozdaniem o sposobie realizacji zajęć w trybie zdalnym, zgodnie ze wzorem ustalonym przez Wicedyrektora Sprawozdanie powinno zawierać zestawienie poszczególnych zajęć, daty i godziny zrealizowanych zajęć, informację o frekwencji słuchaczy (w przypadku zajęć on - line), wskazanie zakresu treści nauczania z podstawy programowej oraz wykaz narzędzi oraz zasobów internetowych, które wykorzystano do realizacji zajęć w sposób zdalny
    • przestrzeganie ochrony danych osobowych słuchaczy i innych uczestników procesu dydaktycznego,
    • monitorowanie aktywności słuchaczy na zajęciach i motywowanie ich do pracy,
  14. Obowiązki słuchacza:
    • aktywne uczestnictwo w procesie edukacyjnym w systemie zdalnym poprzez wykonywanie i odsyłanie zadanych prac w terminie określonym przez nauczyciela, terminowe zapoznawanie się z przekazanymi materiałami,
    • informowanie nauczyciela o każdej sytuacji uniemożliwiającej uczestnictwo w zdalnym kształceniu
  15. Słuchacze mogą korzystać z materiałów przekazanych im przez nauczycieli wyłącznie na potrzeby użytku Zabrania się rozpowszechniania, opracowywania, publicznego udostępniania materiałów dydaktycznych, w tym audiowizualnych i linków do tych materiałów. Niedozwolone jest również upowszechnianie wizerunku nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne pod rygorem kary przewidzianej w Statucie Centrum.
  16. Nauczyciel pracując zdalnie jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez Dyrektora do placówki. Dopuszcza się pracę w siedzibie Centrum w pracowni dydaktycznej pod warunkiem uprzedniego uzgodnienia tego faktu z dyrektorem
  17. Zobowiązuje się uczestników zdalnego nauczania do przestrzegania etykiety językowej i zachowanie kultury w komunikacji z nauczycielami.
  18. Wszelkie uwagi, wnioski o organizacji i przebiegu zdalnego nauczania kierować należy z zachowaniem drogi służbowej.
  19. Dyrektor Centrum pełni dyżur w każdą środę godzinach 00 – 11.00. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript./ tel. 876217878 /kom. 600 50 50 59
  20. W sprawach administracyjnych należy kontaktować się elektronicznie z sekretariatem Centrum pod adresem - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
  21. Niniejszy dokument stanowi informację dla nauczycieli oraz słuchaczy o zasadach nauczania na odległość.

Marta Obrycka
dyrektor CKZ